woody allen: midnight in paris avagy eltévedni jó


nagy woody allen rajongó vagyok. mivel minden évben készít egy filmet úgy jó 50 éve (tényleg hihetetlen, de idén 77 éves az öreg!) nem mondhatom, hogy kiegyensúlyozott a teljesítménye, mert bizony vannak pocsék filmjei. azonban a nagy termelésben olyan ikonokat, alapműveket alkotott, amelyek benne kell, hogy legyenek bármilyen időkapszulában, amit a földönkívülieknek vagy a jövő nemzedékeinek hagyunk hátra (a teljesség igénye nélkül: annie hall ’77, a rádió aranykora ’87, a világ második legjobb gitárosa ’99, match point ’05, vicky cristina barcelona ’08 – ha ezek közül esetleg valamelyiket nem láttad volna, akkor azonnal irány a videotéka!).

nem terveztem most itt kivesézni a mester művészetét, csupán a tegnapi szuper mozi élményt szeretném megosztani, viszont egy picit ki kell zoomolnom a képből, hogy egy általános észrevételen keresztül kanyarodjak vissza az eredeti témámhoz, magához a film ajánlóhoz.

szóval már régóta szerettem volna megosztani az alábbi grafikát, mert nagyon támogatom a mondanivalóját, és kerestem hozzá egy történetet a saját életemből, amikor hasznomra vált, hogy eltévedtem, mert úgy jobban átjön az üzenet. nos nem mintha nem lenne számos ilyen eset az életemben, de nem igazán sikerült egyre sem ráhangolódnom.

"eltévedni jó" by barnaby richards

aztán az egyik kedvenc bloggerem a minap véletlenül épp arról értekezett, hogy mit tanít neki woody allen munkássága. iszonyatosan jó írás, olvasd el mindenképp, ha van egy kis időd!

én csupán egyetlen dolgot emelnék ki az erősségei közül: a rugalmasságot. allen saját állítása szerint a megírt forgatókönyv a film készítése során organikusan változik. bármikor képes átszabni a terveit, ha mondjuk az egyik színészének nem fekszik valami. milló oka lehet a változtatásnak, de a végén csak az marad a műben, ami valóban oda való.

amikor mondjuk egy utazást tervezek, akkor mindig nyitva hagyom a lehetőséget arra, hogy eltévedjek picit. sőt a legjobban azon szeretek fantáziálni, hogy hova keverhet el engem a sors, ha esetleg eltévedek. ha minden egyes másodpercben azon töröm magam, hogy az eredeti iszonyatosan részletes tervhez tartsam magam, akkor egyrészt kizárom a körülöttem lévő valóság megismerésének lehetőségét, másrészt frusztrált leszek, ha valami nem úgy alakul, ahogyan elképzeltem. ha nem hagyom nyitva a lehetőséget, hogy bármi megtörténjen velem, akkor elzárom magam olyan eshetőségektől, amelyek százszor jobbak annál, mint amit én valaha el tudnék képzelni.

ezért sem megyek soha szervezett csoportos utazásra. arról nem is beszélek, hogy mennyi csodás dolgot fedeztek fel úgy a nagyjaink, hogy valami félresikerült az eredeti tervekhez képest.

szóval miért is tetszett annyira tegnap a éjfélkor párizsban című remek? mert a főhős, egy hollywoody forgatókönyvíró, aki a menyasszonya családjával párizsba utazik néhány napra hagyja magát eltévedni, és az életét meghatározó tapasztalatokra tesz szert. mindez remek ellentétet képez a barátnője és kedves családja által képviselt amerikai “mindent tervezzünk meg és hajtsuk végre a procedúra egymásra épülő lépéseit, aztán húzzunk haza hamburgert zabálni” hozzáállással.

a film még számos okból zseniális, de nem akarom lelőni a poént, ha még nem láttad volna. ami számomra még kiderült, hogy a műveltségem – főként az amerikai irodalmi vonalon – igencsak hiányos.

a színészgárda kiemelkedő, nálam a dalit alakító adrien brody vitte a pálmát. el kell ismenem továbbá, hogy az általam eddig nem sokra tartott owen wilson remekül hozta a főszerepet és a fiatal woody allen karaktert; mostantól másképp tekintek rá.

tehát kötelező olvasmány, tessék gyorsan megnézni a filmet, mert kikérdezem!!!


Bandirepublic | Promote your Page too

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s